Met de innovatieve voeroplossingen van Orffa reduceren voerproducenten en boeren niet alleen hun footprint, maar zijn ze ook beter bestand tegen de impact van onder meer strengere wetgeving, teruglopende marges en veranderd consumentengedrag. “Het is onze missie om de landbouwsector te helpen met het opzetten van een duurzaam verdienmodel”, licht Nick van Burken, hoofd strategie, mergers & acquisitions bij Orffa, toe. Ter ondersteuning van deze missie stapt het bedrijf over op een nieuw softwaresysteem, waarmee het snel kan schakelen en realtime inzicht in data krijgt. “Onmisbaar in onze branche.”
Orffa maakte de afgelopen dertig jaar een uitgebreide transitie door. Het bedrijf is begonnen als distributeur van basisingrediënten voor diervoeder. Van Burken: “Vijftien jaar geleden zijn we gestart met het branden van producten onder ons eigen label. Daarna volgde de stap naar het zelf ontwikkelen en op de markt brengen van producten. Onderdeel van deze transitie was ook onze uitbreiding naar de internationale markt, waarbij we ons ook op landen buiten Europa richten.”
Volop kansen
Hoewel de traditionele markt van Orffa in Europa onder druk staat, ziet het ook volop kansen. Van Burken licht toe: “We zien onze traditionele markt in Europa krimpen, onder meer door politieke druk rondom het terugdringen van de veestapel en een verschuiving onder consumenten van vlees naar meer plantaardig eiwit. Tegelijkertijd zien we groeipotentie in zowel Azië, Afrika als Zuid-Amerika. De bevolking groeit en inkomens stijgen, waardoor vlees, eieren en zuivel steeds populairder zijn. Sterker nog: die proteïnes geven in sommige gevallen mensen toegang tot een gezonder dieet. Daarin willen we helpen, uiteraard mét oog voor duurzaamheid.”
Orffa legt zich volledig toe op innovatie en feed engineering. Het kiest daarom voor het outsourcen andere bedrijfsactiviteiten, waaronder logistiek, warehousing, productie en ICT. “Zo kunnen we snel reageren op wat er in de wereld speelt en staan innovatie en feed engineering écht centraal. We streven ernaar een architect te zijn in de strategie voor het verduurzamen en winstgevender maken van de landbouwsector. De juiste data en betere inzichten in wat een boer nodig heeft om zijn dieren beter, gezonder, efficiënter en duurzamer te voeden staan daarbij centraal”, aldus Van Burken.
Uniforme data en de juiste inzichten
Het oude software-applicatielandschap van Orffa was voor deze taak niet meer geschikt. Van Burken: “De applicaties en informatie waarover we nu nog beschikken zijn niet centraal beschikbaar. Dit maakt het lastig om betrouwbare data en de juiste inzichten te krijgen, terwijl dit juist essentieel is voor het maken van de juiste keuzes.”
Orffa stapt daarom over op een nieuw ERP-systeem: SAP S/4HANA in de public cloud. Voor de implementatie kiest het bewust voor NTT Data Business Solutions (NTT Data), met het oog op diens industriekennis in de food & agro-sector en implementatiemethodiek. Met behulp van SAP S/4HANA kan Orffa zijn processen standaardiseren en efficiënter maken, en werkt het bedrijf met een centraal systeem. “Zo kunnen we ons richten op wat echt ertoe doet: onze klanten, producten en servicegerichte aanpak.”
Systeemgedreven werken en veel tijdwinst
Prettig is dat het systeem voor een uniforme en consistente werkwijze zorgt”, zegt Van Burken. “We zijn niet uniek in onze processen. Een systeem als dit voorziet dan ook in onze basisbehoeften. We passen onze werkwijze aan aan de best practices van SAP, wat onze efficiëntie vergroot. Een belangrijk voordeel is de schaalbaarheid van SAP S/4 HANA, wat onze groeiambities ondersteunt.”
Een andere belangrijke factor in de keuze voor SAP is het inzicht in winstgevendheid op transactioneel niveau dat het systeem biedt. Informatie over marges op detailniveau is van cruciaal belang in een sector die met grondstoffen werkt. “Het nieuwe systeem automatiseert dit en geeft ons in real-time inzicht.”
Voorspoedige implementatie, met lessen voor de toekomst
De implementatie van het systeem verloopt voorspoedig. Tegelijkertijd trekt Orffa ook leering uit het traject. “We beschikken over veel legacy-data, die niet altijd uniform zijn bijgehouden. Dat hebben we onderschat. We zijn nu bezig met het opschonen en verrijken hiervan volgens een data-governancestructuur. Inzicht in kosten, klantgedrag en klantbehoeften is voor ons van cruciaal belang”, vertelt Van Burken.
SAP speelt een belangrijke rol in de toekomststrategie van de diervoedingspecialist. “Door het end-to-end inzichtelijk maken van alle data willen we de klantbeleving verbeteren. Daarnaast zetten we in op het beter informeren van zowel stakeholders als klanten. Wanneer leveren we bijvoorbeeld iets? Wat is de impact van een specifieke situatie op onze supply chain, en levert dit vertraging op? Dit inzicht in combinatie met onze eigen ontwikkelde producten helpen onze klanten wereldwijd met het opzetten van écht duurzame verdienmodellen. Zo dragen we bij aan een duurzame wereld.”
Benieuwd hoe NTT DATA Business Solutions ook andere mkb-ers ondersteunt in hun transitie naar datagedreven werken? Klik hier.